onsdag 14 december 2011

Milfshaken: revisited

Ni kanske minns Milfshaken – Friggs kampanj för måltidsersättningsdryck som jag raljerade om i augusti. Den blev anmäld till Reklamombudsmannen som stötande och könsdiskriminerande, och nu har domen fallit: icke skyldig.

Friggs svarade i sitt yttrande att deras uppfattning är att målgruppen:
förstår och uppskattar leken med det moderna populärkulturella begreppet ”milf. Det faktum att ”milf” från början var ett uttryck med ursprung i porrindustrin men som på ett bra sätt ”kidnappats” av vanliga människor och fått en positiv innebörd var också en orsak till att annonsören valde att använda sig av uttrycket. ”Milf” används idag i vardagligt tal för att beskriva en attraktiv kvinna över trettio år. Begreppet används idag av både män och kvinnor. Det förekommer också i medierna.

 "Va? Du tycker Milf är ett kränkande epitet? Jamen det förekommer faktiskt  medierna". Det ska bli min nya argumentationslinje vid kritik: "det är lugnt - det förekommer faktiskt i medierna".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar