onsdag 15 september 2010

lågkonjunktur

på väg till jobbet i morse gick jag med en tom plånbok. men i fickan hade jag en euro. med den skulle jag köpa morgonkaffet. "fint", tänkte jag, i mitt armod.

så ser jag en tiggare. han går barfota framför mig, har en tiggarstav och en kopp för allmosorna som han skramlar med. en äkta tiggare med andra ord! kände hur euron i min byxficka brände, och tänkte altruistiskt: den ska tiggaren ha. men sedan dök bilden av morgonkaffet upp i huvudet. så jag ökade takten och gick förbi. det går lågkonjunktur även i filantropin.

apropå filantropi. varje dag ser jag nya använda kondomer längs vägen jag går till jobbet. det är en passage mellan två ledsamma hyreshus, med en trist grusparkering i mitten och en trottar som går längs bottenvåningen på det ena hyreshuset. förutom använda kondomer står det alltid ölflaskor där, och det luktar avlopp och urin. det tycks mig erbarmligt påvert det hela. allt detta i den obefläckade avelsens kvarter.

den här var lite annorlunda då den var röd. så jag tänkte jag skulle dela med mig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar