fredag 17 juni 2011

Vad som hände med den spanska skatteåterbäringen

Sista inlämningsdagen för deklarationen i Spanien är sista juni. Och här är det self service som gäller. Som utlänning får du ingen information eller blankett hemskickad. Så för tre veckor sedan beställde jag, via deras automatiska telefontjänst, min deklarationsblankett.

Tre veckor gick, och ingen blankett. Jag ringer, och telefonisten frågar vilken min folkbokförda adress är. Jag svarade visst fel adress, men kunde inte få reda på var jag är skriven av telefonisten Pilar. "Gå till skattekontoret i Guzman el Bueno", var hennes sista ord.

Jaha, så i morse anlände jag, fem minuter efter öppningstid. Jämmer och elände: kön ringlade nästan runt kvarteret! Med andra ord: en reguljär folkfest.


Väl inne gick det som smort. Jag blev skickad till rätt avdelning, och behövde inte komplettera med andra blanketter. Jag fick även reda på varför min blankett aldrig blev skickad till mig. Blast from the past: jag är visst fortfarande skriven på Carrer del Carmen, Barcelona.
Så, vad hände i slutändan med den spanska skatteåterbäringen? Noll och tji. Det verkar som att jag för första gången i världshistorien har åkt på att betala restskatt - 500 €. Jag har noll chans att försöka dechiffrera vad papprena egentligen säger, så det är väl bara till att gå till banken och hosta upp slantarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar